Ankieta:

Czy chiałabyś/ chciałbyś żeby Twoje składki wpływały na Twoje prywatne subkonto, którym mogłabyś/ mogłbyś dysponować w czasie leczenia, choroby?

Ważne wskazówki na przygotowanie smacznej i zdrowej wigilii

Zbliżający się wielkimi krokami wieczór wigilijny to dla większości wieczór kulinarnej rozpusty. Dochodzący z kuchni zapach barszczu czy zupy grzybowej, polane masłem lub posypane cukrem mieniące się złociście pierogi z kilkoma rodzajami farszu, serniki, makowce, strucle-nie sposób im się oprzeć…

Zgodnie z tradycją wigilia to postna wieczerza, pomimo tego dla naszego żołądka to nie lada obciążenie. Jakich potraw powinniśmy unikać, a których nie musimy sobie odmawiać, aby nasze zdrowie na tym nie ucierpiało? Z racji postnego charakteru tradycyjnie obchodzonych wigilii na stole królują ryby. Możemy śmiało po nie sięgać pod warunkiem, że zamiast smażonych, panierowanych filetów zaserwujemy rybę gotowaną na parze, lub upieczoną w piekarniku.

Dzwonki czy pstrąg w galarecie nie będą większym odciążeniem dla naszego żołądka aniżeli ciężkostrawny tłuszcz, w którym byłyby smażone, zwłaszcza, że ryby w galarecie są źródłem pełnowartościowego białka. Śmiało mogą po nie sięgać nawet ci, którzy znajdują się na diecie. Wszelkiego rodzaju sałatki, zarówno te jarzynowe, jak i śledziowe są dobrym rozwiązaniem, jeśli będziemy pamiętali, aby zamiast śmietany i przede wszystkim majonezu zastosować jogurt naturalny i przyprawy-dzięki temu smak pozostanie zachowany, a nasz żołądek będzie w stanie przyjąć kolejne porcje wigilijnych smakołyków. Takie sałatki to źródło zdrowych kwasów tłuszczowych oraz białka i błonnika koniecznego do prawidłowego trawienia.



Co radzą dietetycy w związku z tradycyjnym nakazem skosztowania każdej z 12 potraw wigilijnych? Najważniejszy jest umiar. Symboliczne porcje każdej z potraw będą najrozsądniejszym rozwiązaniem. Warto skusić się na większą porcję zupy grzybowej, która-podobnie jak barszcz-jest niskokaloryczna oraz zawiera witaminy z grupy D zawarte w grzybach. Nie należy jednak przesadzić ze zbyt dużą ilością ciężkostrawnych dodatków takich jak na przykład makaron.

Aby pierogi-źródło skrobi-nie zaszkodziły nazbyt naszej sylwetce warto pamiętać o wykorzystaniu mąki razowej. Jedną z tradycyjnych potraw są również kluski z makiem. Chociaż wydają się one dość kaloryczne warto nie dodawać do nich masła lecz sam miód i bakalie, które dodają pełni aromatu. Jedną z najzdrowszych potraw wigilijnych jest barszcz czerwony, który dba o prawidłowy poziom żelaza i hemoglobiny w naszej krwi.

Najtrudniej myśleć o zdrowym odżywaniu, gdy na stół wkraczają wigilijne słodkości. Zapach korzennych przypraw, maku i skórki pomarańczowej nęci jak nigdy wcześniej zwłaszcza przy świadomości, że są to potrawy niekoniecznie dietetyczne. Składająca się z ziaren pszenicy, miodu i bakalii. Kutia jest kaloryczna, ale zarazem pożywna, ponieważ to w niej znajdziemy wiele węglowodanów i składników mineralnych. Znacznie mniej walorów odżywczych ma smakowity makowiec.

Gdy ucztowanie powoli zbliża się do końca warto pamiętać o potrawach, które będą miały pozytywny wpływ na trawienie. Tutaj o dziwo również znajdziemy słodkości takie jak: pierniki bez lukru i słodkiego nadzienia, czy też kompot z suszu, który nie powinien zawierać w sobie zbyt wiele cukru.

Przewlekłe stany zapalne jelit, trzustki, wrzody żołądka, refluks czy choroby wątroby ani nawet dieta nie muszą wykluczyć nas z rodzinnego świętowania i ucztowania podczas wigilijnej wieczerzy. Wystarczy pamiętać o kilku głównych zasadach takich jak zrezygnowanie ze smażenia na smalcu, niestosowanie zasmażki, przygotowanie wywarów do zup bez użycia kapusty, rezygnacja z makaronów razowych i przede wszystkim- umiar w jedzeniu, aby święta były nie tylko smaczne, ale również zdrowe.


Opracowała: Magdalena Zając




źródła:
https://www.fit.pl/zdrowe-swieta/lekka-wigilia/10508/
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/dania-wigilijne/lekkostrawne-dania-wigilijne-potrawy-wigilijne-niskokaloryczne_37707.html

 

 

  RSS
Komentarze użytkowników (0)
© 2020 Copyright by "Silni w Chorobie" Marcin Meszko
Niniejsza strona www oraz jej podstrony wraz ze wszystkimi zamieszczonymi na niej materiałami są objęte prawami własności intelektualnej Marcina Meszko, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Silni w Chorobie Marcin Meszko” z siedzibą w Toruniu. Czytaj więcej
Wyłaczajac blokowanie reklam wspierasz nasz portal i pomagasz rozwijać projekt Silniwchorobie.pl