Doskonała kondycja nóg- jak o nią zadbać?

Nogi niosą nas przez całe życie, nie zdajemy sobie sprawy, ile dzięki nim pokonujemy kilometrów. Powszechny Program Profilaktyczny „Zdrowe Nogi” zwraca uwagę na problemy związane, z nogami, już w pierwszej połowie życia człowieka. Program stawia na profilaktykę, dbałość, aby to ważne narzędzie było jak najdłużej sprawne. Osobom dotkniętym schorzeniami kończyn dolnych pozwala zapobiegać komplikacjom oraz ułatwia leczenie.

Zadaniem Programu „Zdrowe Nogi" jest propagowanie zdrowego stylu życia, prawidłowe odżywianie, ruch oraz walkę z otyłością. Kierowany jest do całego społeczeństwa zarówno dzieci i osób dorosłych. Pierwsze objawy wielu chorób zaczynają się już w okresie dzieciństwa, istotne jest wypracowanie nawyku prowadzenia zdrowego trybu  życia. Uprawianie sportu, czyli ruch w każdej postacji jest mile widziany, dzięki temu możemy uniknąć niektórych dolegliwości chorobowych.

W przypadku wad wrodzonych istotne jest szybkie wykrycie, właściwe leczenie i rehabilitacja. Propagowanie programu odbywa się przez szeroko rozumianą edukację społeczną: środki masowego przekazu jak: telewizja, radio, gazety(bezpłatne czasopismo ”Zdrowe Nogi”, sympozja oraz wczasy wypoczynkowo-lecznicze z fachową opieką. Priorytetem  jest dotarcie do jak najszerszej grupy zainteresowanych ludzi w każdym wieku, cierpiących na różnego rodzaju choroby jak również osoby zdrowe. Chodzi o nasycenie informacjami dotyczącymi profilaktyki w dbaniu o zdrowie nóg.

W obecnych czasach zapominamy dopieszczaniu o swoich nóg. Nasze kończyny dotyka szereg problemów, np. opuchlizna, zmęczenie, pajączki czy żylaki. Najlepszym lekarstwem jest ruch, w każdej postaci. Bierne siedzenie na pewno nie pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji naszych dolnych kończyn. Spędzając dużo czasu przy biurku, po godzinach pracy zafundujmy sobie basen, aerobik, bieganie, spacer czy jazdę rowerem. Pozwólmy nogom na odpoczynek i chwilę relaksu, po ciężkim dniu w pracy.

W domu możemy wykonać proste ćwiczenia takie jak np.:
1. Połóż się  z uniesionymi nogami, oprzyj je o ścianę (wytrzymaj 10 minut), umożliwi to lepszy przepływ krwi;
2. Podczas prysznica polewaj nogi naprzemiennie strumieniem zimnej i ciepłej wody (ruchy okrężne rozpocznij od stóp, kierując się na wyższe partie). W ten sposób zniwelujesz obrzęki nóg spowodowane zastojem i niewydolnością  żylną;
​3. Wykonaj masaż, o charakterze drenażu limfatycznego- odprowadzając nadmiar płynów, wykonujemy ruchy w kierunku serca, zgodne z kierunkiem przepływu krwi w żyłach, omijając miejsca opuchlizny.

Nie zakładaj skarpetek, podkolanówek czy rajstop, które zaburzają przepływ krwi. Odpowiednim rozwiązaniem są bezuciskowe skarpety.

Czy wiesz, że wysoka temperatura powoduje rozszerzenie naczyń, zaleganie krwi? Ciepło sprawia, że nogi puchną, stają się „ciężkie”. Do wzmocnienia możemy zastosować preparaty takie jak: wszelkiego rodzaju maści zawierające diosminę lub kasztanowiec, pomogą również żele chłodzące, kremy, zawierające wyciągi z heparyny, arniki czy kasztanowca (uszczelniające naczynia, łagodzące opuchliznę).

Poniżej przykłady kilku prostych ćwiczeń, które możesz wykonać w domu:
1. Stań w rozkroku, zegnij jedną nogę w kolanie, jednocześnie opierając na niej rękę, drugą nogę pozostaw prostą (wytrzymaj w pozycji kilka sekund), później przenieś ciężar ciała na drugą nogę, również ugnij ją. Powtórz czynność 8 razy.
2. Rowerek w powietrzu (trenuj mięśnie nóg, zwiększysz siłę swoich nóg), zacznij od 3 minut, przy treningu 10 minutowym zaobserwujesz efekt po kilku dniach.
3. Leżąc na boku, podeprzyj ciało łokciem, na przemian podnosząc i opuszczając nogę, zrób kilkanaście powtórzeń. Po zakończeniu serii na jedną stronę analogicznie postąp z drugą nogą.

Oto 5 kroków jak uzyskać dobrą kondycję nóg:

1. Dbaj o codzienną gimnastykę- kilka razy dziennie wykonuj proste ćwiczenia stóp, np. zginaj, prostuj palce, stawaj na palcach, piętach, zataczaj w powietrzu kółka, opieraj stopy na zewnętrznych, wewnętrznych krawędziach. Czynność powtarzaj 10 razy, po każdej serii ćwiczeń rób krótką przerwę;

2. Pij ziołowe herbatki-zniwelujesz uczucie ciężkich, obolałych nóg. Zmieszaj w równych ilościach ziele arniki, kwiaty głogu, kasztanowca (kupisz w sklepie zielarskim). Łyżkę mieszanki zalej 2 szklankami wrzątku, zostaw do zaparzenia, po 25 minutach przecedź. Pij małymi łykami w ciągu dnia przez 2 tygodnie, po tygodniu przerwy powtórz kurację;

3. Masuj nogi przy użyciu maścią z arnik- przygotuj po 2 łyżki suszonych ziół arniki i nagietka, 100ml oleju sojowego, 2łyżeczki białego wosku pszczelego. Olej podgrzej w kąpieli wodnej, dodaj zioła i ogrzewaj 10 minut mieszając, odstaw na 15 minut, odcedź, dodaj roztopiony wosk, zamieszaj, przelej do słoika, stosuj 1 raz dziennie przez 3 tygodnie;

4. Noś elastyczne rajstopy uciskowe- przyniosą szybką ulgę  w przypadku obrzęku, zmęczenia, ciężkości nóg, znajdziesz je w sklepach medycznych (koszt ok.30 zł);

5. Przygotuj relaksującą kąpiel- wieczorna kąpiel z dodatkiem ziół lub aromatycznych olejków pozwoli zapomnieć o bolących nogach. Wsyp do garnka łyżeczkę jagód jałowca oraz po 2 łyżki ziela mięty i kwiatów lawendy. Zalej litrem wrzątku i zaparzaj pod przykryciem przez około 15 minut. Przecedzony napar wlej do wanny z letnią wodą, mocz nogi 10 minut, możesz stosować raz w tygodniu.

Jedz: cytrusy+ natkę pietruszki+ paprykę.
Unikaj: cukru-fast foodów-soli.

Sekret pięknych i zdrowych nóg  to odpowiednia pielęgnacja, która pozwoli cieszyć się na długo wyglądem i zdrowiem.

​Magdalena Zając



źródła:
​1. http://myfitness.pl/fitness/1,107704,16664373,Ladne_i_zdrowe_nogi__7_SPOSOBOW_.htm
​2. http://www.domzdrowia.pl/artykul/sposob-na-zdrowe-nogi-1542

 

 

  RSS
Komentarze użytkowników (0)
© 2018 Copyright by "Silni w Chorobie" Marcin Meszko
Niniejsza strona www oraz jej podstrony wraz ze wszystkimi zamieszczonymi na niej materiałami są objęte prawami własności intelektualnej Marcina Meszko, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Silni w Chorobie Marcin Meszko” z siedzibą w Toruniu. Czytaj więcej
Wyłaczajac blokowanie reklam wspierasz nasz portal i pomagasz rozwijać projekt Silniwchorobie.pl