Co to jest tryptofan i jaki ma związek z naszym snem?

Ten tajemniczy związek pełni w naszym organizmie wiele pożytecznych funkcji, ale niestety, musimy go dostarczać z zewnątrz. Gdy nam go brakuje, mamy problemy ze snem i zły nastrój. Poznajcie sekrety tryptofanu.

​Tryptofan należy do aminokwasów białkowych. Jest jednym z ośmiu tak zwanych aminokwasów egzogennych (niezbędnych), co znaczy, że organizm człowieka nie może go wyprodukować i wymaga jego dostarczania z zewnątrz.

Po co w takim razie naszemu organizmowi tryptofan? Odpowiada on za szereg ważnych dla funkcjonowania naszego ciała zadań. Przede wszystkim, jest niezbędny w syntezie białek, enzymów i mięśni. Pełni kluczową rolę w produkcji takich związków, jak serotonina i melatonina. Chroni oczy przed szkodliwym wpływem promieniowania ultrafioletowego, ponieważ bierze udział w syntezie kinureiny, czyli naturalnego filtra UV w gałce ocznej.

Odpowiada również za produkcję rodopsyny, czyli barwnika, który umożliwia nam widzenie po zmroku. Tryptofan wpływa także na regulację przemiany materii i zwiększenie uczucia sytości-inaczej mówiąc, osłabia apetyt, o czym powinny pamiętać osoby odchudzające się. Wspomaga również układ odpornościowy organizmu, a u kobiet laktację. Oprócz tego uczestniczy również w naturalnej syntezie witaminy PP (niacyny).
Zadania tryptofanu można wymieniać długo, ale jednym z najważniejszych jest wspomniana już produkcja serotoniny i melatoniny. Oba te związki są kluczowe dla procesu naszego snu. Serotonina popularnie zwana jest „hormonem szczęścia”, ale nie tyle poprawia nasz nastrój, co jej brak- go pogarsza. Zmniejszenie poziomu serotoniny może wywołać nawet stany depresyjne. Serotonina odpowiada także za regulację snu, współdziałając z innym hormonem– melatoniną.

Zadaniem melatoniny, zwanej „hormonem snu” jest koordynacja naszego zegara biologicznego i prawidłowego przebiegu rytmu dobowego. To od niego zależy nasz sen. Kiedy brakuje nam tryptofanu, w konsekwencji brakuje także serotoniny i melatoniny. Ich brak skutkuje złym nastrojem, zmęczeniem, ale także nieprawidłowym przebiegiem snu. Wykazano wpływ obniżonego poziomu L-tryptofanu na niektóre parametry snu, w tym etap 1 i 2 snu oraz szybkie ruchy gałki ocznej w trakcie snu. Zbyt niski poziom tych hormonów może prowadzić do uporczywej bezsenności, a w konsekwencji–deregulacji naszego metabolizmu.

Jak już powiedzieliśmy, organizm człowieka nie może samodzielnie wyprodukować tryptofanu–związek ten musi więc być dostarczany z zewnątrz.

Źródłami tryptofanu są takie produkty, jak: białka jajek, banany, dorsz, soja, sery, mleko, spirulina i pestki dyni. Warto jednak pamiętać, że słabo wchłania się do krwi z pokarmów–pozostałe aminokwasy zawarte w pokarmach zawsze „wyprzedzają go w wyścigu”. Lepszym sposobem na zapewnienie sobie odpowiedniej dawki tryptofanu jest zatem suplementacja. W aptekach można dostać tak zwany L-tryptofan, który powinien rozwiązać nasz problem z brakiem tego związku.

Trzeba też dodać, że z wiekiem coraz bardziej spada poziom tryptofanu we krwi. Powodem jest równoczesne zwiększenie produkcji enzymów IDO i TDO, które degradują, czyli niszczą tryptofan. Niestety, nie da się tego uniknąć– w efekcie osoby starsze niejako skazane są na gorszą jakość snu, niż w młodości. To smutne, ale takie już są prawa biologii i procesów starzenia.

Tryptofan to mało znany związek–słyszało o nim z pewnością znacznie mniej osób, niż o melatoninie i serotoninie. Jednak gdyby nie on, w naszym organizmie brakowałoby tych dwóch arcyważnych hormonów. Warto więc zadbać o odpowiedni jego poziom w organizmie–w ten sposób będziemy nie tylko lepiej spali, ale także będziemy szczęśliwsi!

Maciej Koprowicz



źródła:
​1.https://pl.wikipedia.org/wiki/Tryptofan,
2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Melatonin,
​3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Serotonin,
​4. http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/tryptofan-wlasciwosci-zapotrzebowanie-i-zrodla-wystepowania_43833.htm,
​5. http://bonavita.pl/tryptofan-rola-w-depresji-zrodla-i-mozliwe-skutki-uboczn,
​6. https://portal.abczdrowie.pl/tryptofan-wlasciwosci-niedobor-i-nadmiar-dawkowanie-odchudzanie,
​7. https://www.nastrazyzdrowia.pl/artykuly-o-zdrowiu/depresja-i-stres/tryptofan-czesc-1,
​8. http://www.fabrykasily.pl/suplementy/tryptofa,
​9. https://www.i-apteka.pl/Zamieszanie-wokol-tryptofanu-czyli-dlaczego-trzeba-go-przyjmowac-blog-pol-1460582335.htm,
10. http://myslowianki.pl/tryptofan-czego-sluzy/.

 

  RSS
Komentarze użytkowników (0)
© 2018 Copyright by "Silni w Chorobie" Marcin Meszko
Niniejsza strona www oraz jej podstrony wraz ze wszystkimi zamieszczonymi na niej materiałami są objęte prawami własności intelektualnej Marcina Meszko, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Silni w Chorobie Marcin Meszko” z siedzibą w Toruniu. Czytaj więcej
Wyłaczajac blokowanie reklam wspierasz nasz portal i pomagasz rozwijać projekt Silniwchorobie.pl