Ankieta:

Czy chiałabyś/ chciałbyś żeby Twoje składki wpływały na Twoje prywatne subkonto, którym mogłabyś/ mogłbyś dysponować w czasie leczenia, choroby?

Jabłka, owoce które kuszą

Jabłka są popularnym owocem, chociaż w naszym kraju nie zawsze docenianym. Doceniają je głównie dietetycy ze względu na to, że to owoce niskokaloryczne. 100 gram to tylko od 30 do 50 kalorii. Dobroczynny błonnik, którego najwięcej w skórce i gniazdach nasiennych wiąże wodę, wypełnia żołądek i zmniejsza uczucie głodu. Pomaga też pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii, zapobiegając ich zaleganiu w jelitach. Działa oczyszczająco, wiąże wiele metali ciężkich, toksyn i wolnych rodników, by je usunąć z organizmu. Nie bez powodu owe dobrodziejstwo, to najczęściej uprawiane i najchętniej zjadane owoce na świecie.

Dojrzewają od wczesnego lata do późnej jesieni, pojawiają się kolejne odmiany: letnie, jesienne i zimowe. Przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują walory odżywcze i smakowe. Można je konsumować niemal przez cały rok, ponad 10 tysięcy odmian kusi zapachem, smakiem, wielkością, kształtem. Twarde, słodkie i soczyste, nazywane deserowymi jada się na surowo, używa do pieczenia, na przetwory najlepsze są kwaśne (szybko się rozgotowują).

Ojczyzną jabłoni są Chiny, stąd te drzewka rozprzestrzeniły się po Azji, dotarły do Europy. O uprawianiu jabłoni pisał już Mikołaj Rej z Nagłowic, a jabłka jadali mieszkańcy nawet mieszkańcy Biskupina.

W Polsce dominują odmiany „importowane”, gdzieniegdzie można spotkać krajowe, dawne, znane odmiany: koksy, koszteli, malinówek czy szarych renet. Dietetycy zalecają zjedzenie dwóch sztuk dziennie: rano dla urody, wieczorem dla zdrowia. Najcenniejsze gniazda nasienne i skórka (zawierające pektyny) regulują florę bakteryjną jelit, zapobiegają zaparciom, chronią przed zawałem, miażdżycą, pomagają obniżyć poziom cholesterolu.

Spośród wszystkich witamin, zawartych w tej „skarbnicy" najważniejsza jest witamina C. Bierze udział w procesach metabolicznych, zapewniając skórze młody wygląd. W połączeniu z witaminą P–uszczelnia ścianki naczyń krwionośnych, zapobiegając ‘”pajączkom”.

Wśród kuracji wspomagających odchudzanie popularna jest dieta jabłkowa, a ocet jabłkowy ułatwia leczenie wrzodów. Ocet jabłkowy domowej roboty: powstaje z fermentacji jabłek, ma charakterystyczny złocisty kolor i jabłkowy zapach. Ma wiele właściwości prozdrowotnych, jednak wśród efektów jego regularnego spożywania narosło wiele mitów. Badania przeprowadzone na chorych na cukrzycę, udowodniły, że korzystnie wpływa na gospodarkę węglowodanową.

Do zrobienia octu potrzebne są jabłka bez oprysków, pochodzące od sadownika lub kupione na targu. Samo wykonanie nie jest trudne.
1. Jabłka podzielić na 4 części, usunąć gniazda nasienne, pokroić na cienkie plastry, rozdrobnić lub zmielić w maszynce do mięsa.
2. Włożyć do czystego słoja, zalać przegotowaną, ostudzoną, posłodzoną wodą. Ilość cukru zależy od kwaśności jabłek (w słodkich na litr wody dodać 1 łyżkę). Cukier zostanie pochłonięty przez drożdże.
3. Słój przykryć bawełnianą szmatką, założyć recepturkę.
4. Postawić go na parapecie lub w innym ciemnym i ciepłym miejscu.
5. Wówczas rozpoczyna się fermentacja alkoholowa, jabłka wypływają na wierzch–trzeba codziennie mieszać, aby nie utworzyła się pleśń. Po 2-3 dniach pojawia się piana. To dobry znak. Faza fermentacji trwa 2-3 tygodnie.
6. Gdy piana zniknie, owoce lekko zbrązowieją, przestaną wypływać na wierzch, przecedzić płyn do garnka przez sitko. Owoce nie będą potrzebne. Umyć słój i wlać do niego płyn jabłkowy. Nałożyć ręcznik papierowy lub bawełnianą szmatkę, założyć recepturkę i ustawić w ciemnym, ciepłym miejscu.
7. Rozpoczyna się fermentacja octowa, ta faza potrwa ok. 2-4 tygodni, ciecz zaczyna pachnieć octem, na wierzchu może utworzyć się kożuszek fermentacyjny, warto go zamieszać.
8. Po 4 tygodniach należy zajrzeć do octu, powinna się tworzyć zawiesina o równomiernym kolorze. To tzw. matka octowa, konieczna do tworzenia innych rodzajów octów.
9. Gdy płyn zacznie pachnieć octem, to znak, że zakończyła się jego produkcja. Wyjmij „matkę octową”, a pozostałą część zlej do czystych butelek, najlepiej brązowych. Ocet powinien być przejrzysty, sklarowany. Matkę przechowywać w osobnym słoiku, zalaną wodą lub octem.
10. Świeżo przelany ocet odstaw do piwnicy, spiżarki czy szafki. Można go długo przechowywać. Na dnie mogą osadzać się mętne resztki, co oznaka, że ocet jest doskonały.

Do octu jabłkowego można dorzucić kilka śliwek, wtedy będzie miał lekko czerwony kolor. Warto 1-2 łyżki octu wymieszać z przegotowaną wodą (około 200 ml) i pić zamiast herbaty. Jeśli chcemy otrzymać super odżywczy napój wystarczy dodać łyżeczkę miodu i raczyć się tym na początek dnia, a po pół godzinie zjeść śniadanie. Taką mieszankę znano już w starożytności. Usprawni pracę całego organizmu.

Kwas octowy niszczy: bakterie, grzyby i wirusy. Był tradycyjnie stosowany do okładów na bóle głowy, w celu złagodzenia obrzęków nóg, oparzeń słonecznych, przy zwichnięciach, zapaleniu gardła, kaszlu, na poprawę stanu włosów i skóry. Obecnie wartości odżywcze i prozdrowotne działanie polskich jabłek są doceniane w wielu innych krajach. Polska jest jednym z głównych producentów tych owoców na świecie.

Wartość odżywcza jabłek nie jest jednakowa, zależy od odmiany, wielkości i dojrzałości owocu. W medycynie naturalnej gotowane, tarte stosuje się u dzieci na biegunkę, u dorosłych na niestrawność i wrzody. Herbatka ze skórek to doskonały środek do płukania w stanach zapalnych jamy ustnej i gardła. Jabłka mogą zapobiec rakowi jelita grubego, ryzyko zachorowania na ten nowotwór mogą zmniejszać zawarte w nich flawonidy (związki chemiczne występujące w roślinach, spełniające funkcję barwników, przeciwutleniaczy). Trzeba pamiętać, aby jeść te owoce ze skórką. Nawet stare angielskie przysłowie mówi: „Jedno jabłko dziennie, trzyma doktora z daleka”.

Uwielbia je także nasze serce. Znaczna zawartość wspomnianych flawonidów ma niebagatelne znaczenie dla serca i całego układu krążenia. Nie pozwalając blaszkom miażdżycowym przyklejać się do naczyń, są potencjalnym obrońcą przed miażdżycą. Chronią krew przed nadmiernym zlepianiem a naczynia krwionośne przed stanami zapalnymi przyspieszają regenerację ich ścian. Wśród flawonidów przyjaznych sercu na szczególną uwagę zasługuje zawarta w jabłkach kwercetyna, uszczelnia żyły i tętnice.

Jabłka są eliksirem młodości. Będąc skarbnicą przeciwutleniaczy, przedłużają życie każdej komórki ludzkiego organizmu, utleniają każdy związek, z którym nawiążą kontakt. Jeśli w organizmie jest zachwiana równowaga między ilością wolnych rodników, a zwalczających je przeciwutleniaczy dochodzi do uszkodzenia błon komórkowych, DNA, enzymów. Skutkiem tego staje się przyspieszony proces starzenia–zmarszczki, gorszy wzrok,  schorzenia cywilizacyjne, atakujące coraz młodszych cukrzyca, udary mózgu, miażdżyca, choroby serca, nowotwory. Chociaż są inne źródła witamin i minerałów w jabłku to przeciwutleniacze występują zespołowo, a ich suma jest naprawdę imponująca.

Pektyny z jabłek są wyjątkowo cenione i chętnie wykorzystywane w medycynie naturalnej. Dzięki zawartości minerałów jak: potas, żelazo, cynk, krzem, witaminy: A,C,E, oraz z grupy B poprawie ulega stan skóry, włosów i paznokci.

Pamiętając, że 70% odporności zależy właśnie od pracy jelit, nie żałujmy sobie jabłek. Te zdrowe owoce, nie tylko pomogą nam schudnąć, ale ułatwią przyswajanie wapnia. Mają zdolność odkwaszenia organizmu (zasadowe sole mineralne), a działając moczopędnie mogą zmniejszyć obrzęk nóg, poprawić pracę wątroby, wzmocnić mięśnie. W medycynie ludowej są swego rodzaju remedium na bóle stawów. Konsumpcja twardego jabłka to wspaniałe ćwiczenia dla naszych dziąseł, które dzięki gryzieniu się wzmacniają.

Jedynym minusem jest to, że nie należy ich zjadać po umyciu zębów, bo cukier w nich zawarty sprzyja próchnicy. Najkorzystniej zjeść jabłko w godzinach porannych, na śniadanie lub kolejny posiłek w pracy. W ten sposób organizm jest pobudzony–glukoza odżywia mózg, zwiększa jego wydajność.

Nie jest wskazane spożycie owocu jako przekąski między posiłkami, ponieważ powoduje wzrost, a następnie spadek glukozy we krwi. Warto unikać także podjadania owoców w godzinach wieczornych, przed snem, bo grozi to spowolnionym metabolizmem.

 

Magdalena Zając

 

źródła:
1. http://dietetycznienacodzien.blogspot.com/2013/11/kiedy-jesc-owoce.html
2. http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jablka-owoce-dla-zdrowia-i-urody-dlaczego-warto-jesc-jablka_41893.html
3. https://www.zdrowyportal.org/7822/jablka-dla-zdrowia-i-urody-wlasciwosci-zdrowotne-i-odzywcze/
4. http://mamzdrowie.pl/jablka-dla-zdrowia-i-urody/
5. http://medycyna24.pl/17124,jedz-jablka
 

  RSS
Komentarze użytkowników (0)
© 2020 Copyright by "Silni w Chorobie" Marcin Meszko
Niniejsza strona www oraz jej podstrony wraz ze wszystkimi zamieszczonymi na niej materiałami są objęte prawami własności intelektualnej Marcina Meszko, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Silni w Chorobie Marcin Meszko” z siedzibą w Toruniu. Czytaj więcej
Wyłaczajac blokowanie reklam wspierasz nasz portal i pomagasz rozwijać projekt Silniwchorobie.pl