Ankieta:

Czy chiałabyś/ chciałbyś żeby Twoje składki wpływały na Twoje prywatne subkonto, którym mogłabyś/ mogłbyś dysponować w czasie leczenia, choroby?

“To tylko 20 minut”. Gwiazdy zachęcają do poddania się badania-kolonoskopii

Co wspólnego mają Mariusz Czerkawski, Maja Włoszczowska, Mariusz Siódak i Arkadiusz Wlazły? Mistrzowie sportu wzięli udział w nowej kampanii społecznej „#20 minut” i promują profilaktykę przeciwko rakowi jelita grubego, przy okazji burząc społeczne tabu, jakie urosło wokół kolonoskopii.

Kampania to dzieło redakcji jednego z prozdrowotnych programów telewizji TVN–36,6. Poza mistrzami sportu w specjalnych telewizyjnych spotach wzięlu udział prowadzący program–między innymi Ewa Drzyzga, znana jako wieloletnia gospodyni programu „Rozmowy w toku”. Emitowane w telewizji filmiki mają zachęcać do badań profilaktycznych, które mogą odpowiednio szybko wykryć nowotwór jelita grubego, czyli między innymi do poddania się badaniu kolonoskopii.

Kolonoskopia to metoda badania dolnego odcinka przewodu pokarmowego, która polega na oglądaniu wnętrza jelita grubego. Polega ona na wprowadzeniu przez odbyt specjalnego wziernika zakończonego kamerą i przesłaniu obrazu na zewnątrz. Do tego celu służy giętki instrument zwany kolonoskopem.

Podczas kolonoskopii możliwe jest pobieranie wycinków błony śluzowej jelita grubego do badań histopatologicznych, a także wykonywanie drobnych zabiegów, np. usuwanie pojedynczych polipów. Badanie nie należy do najprzyjemniejszych, ale pomysłodawcy kampanii starają się obalić mit kolonoskopii jako niezwykle bolesnej praktyki. Zwracają także uwagę na to, że jest najdokładniejsza we wczesnej diagnostyce między innymi nowotworu jelita grubego.

–Rak jelita grubego to jeden z najbardziej śmiertelnych nowotworów. Każdego roku w Polsce rozpoznaje się 14 tysięcy nowych przypadków. Niestety w ogromnej większości przypadków chorzy trafiają do lekarza zbyt późno. Zapominamy, że dzięki badaniom profilaktycznym–przede wszystkim kolonoskopii–raka można nie tylko wykryć we wczesnej fazie rozwoju, ale całkowicie wyleczyć! Wystarczy 20 minut, aby wygrać z rakiem–czytamy w oficjalnym komunikacie.

Kampanię wspiera Ministerstwo Zdrowia. Dlaczego tak istotne jest to, aby odpowiednio szybko wykryć zmiany w jelicie grubym? Bo ten rodzaj raka ciągle zbiera śmiertelne żniwo.

Rak jelita gruba zaliczany jest do nowotworów, które mogą rozwijać się latami i nie dawać żadnych objawów. Tym samym, aby odpowiednio wcześnie wykryć chorobę, każdy kto otrzymał zaproszenie na kolonoskopię powinien się przebadać. W trakcie badania można nie tylko wykryć zmianę, ale od razu ją usunąć. Takie postępowanie pozwala zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 60–90 procent–dodają twórcy kampanii.

Do tego, aby poświęcić 20 minut swojego życia i przełamać bariery wstydu zachęcają gwiazdy sportu. –Byłam małą dziewczynką, a już chciałam zdobywać szczyty. Miałam 13 lat, dorosłam do zdobycia pierwszego z nich, w dodatku na rowerze–wspomina Maja Włoszczowska. –Potem czasami szło z górki, czasami pod górkę. Dojrzałam do tego, że nie zawsze wygląda się jak Miss Świata, lepiej wyglądać jak mistrzyni świata. Przyszedł czas, że dorosłam do kolonoskopii. To badanie mam już za sobą i namawiam na nie wszystkich swoich bliskich. Ty też namów na nie swoich rodziców i dziadków–apeluje wielokrotna mistrzyni świata w kolarstwie.

–Na swoje ósme urodziny dostałem kij hokejowy i dorosłem do tego, żeby zostać hokeistą. 10 lat później zapuściłem włosy, bo do tego też trzeba dorosnąć. Nie jest źle dorosnąć też do międzynarodowej kariery. Dorosłem też do tego, że kontuzje w hokeju to codzienność. Rok temu dorosłem do tego, żeby pójść na badania, na kolonoskopię. Dorośnij i Ty! –przekonuje Mariusz Czerkawski, jeden z najpopularniejszych polskich hokeistów, który ma na swoim koncie między innymi występy w amerykańskiej lidze NHL.

Kolonoskopię należy wykonywać raz na 10 lat, za darmo! Kontrolnie mogą ją wykonać osoby, które ukończyły 50 rok życia.

Isnieje cała lista przeciwskazań do poddania się temu badaniu. Przeciwwskazaniem do wykonania kolonoskopii przesiewowej są:

  • zawał serca przebyty w ciągu ostatnich 3 miesięcy;
  • ostra niewydolność krążeniowa lub oddechowa;
  • ostra choroba zapalna jelit;
  • ciąża (II i III trymestr);
  • zator płucny.


W przypadku ciężkich chorób przewlekłych, a także jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Na badanie bez zaproszenia powinny zgłosić się:

  • wszystkie osoby w wieku 50–65 lat bez objawów takich jak krwawienie z przewodu pokarmowego, biegunka lub zaparcie, które pojawiło się w ciągu ostatnich kilku miesięcy, a którego przyczyna nie jest znana, a także chudnięcie lub anemia bez znanej przyczyny;
     
  • osoby w wieku 40–49 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie przynajmniej jednego krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego;
     
  • osoby w wieku 25-65 lat pochodzące z rodziny HNPCC lub FAP. W tym przypadku konieczne jest skierowanie (potwierdzenie) z Poradni Genetycznej.

To nie jest pierwsze kampania, która zwraca uwagę na profilaktykę chorób jelita grubego. Kilka lat temu powstała strona internetowa www.zrobkolonoskopie.pl. Powstała ona w ramach V edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”, w celu promocji wśród Polaków badania profilaktycznego w kierunku raka jelita grubego.

W Polsce codziennie na raka jelita grubego umiera 30 osób, a zgłaszalność na badania profilaktyczne w kierunku tej choroby jest na bardzo niskim poziomie. W kraju zajmuje on drugie miejsce pod względem zachorowalności na choroby nowotworowe wśród kobiet i trzecie wśród mężczyzn. Łącznie stanowi ponad 10% zachorowań i zgonów u obu płci. Tymczasem najlepszą profilaktyką raka jelita grubego jest bezpłatne badanie kolonoskopowe, które pozwala wykryć wczesne zmiany nowotworowe–tłumaczą organizatorzy tej kampanii.

„Mam Haka na Raka” jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży ponadgimnazjalnej. Koncepcja została opracowana z myślą o budowaniu świadomego zdrowotnie społeczeństwa. Nadrzędnym jej celem jest kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez edukację i oswajanie młodzieży z tematyką chorób nowotworowych. Program aktywizuje młodych Polaków i zachęca ich do prowadzenia działań profilaktycznych wśród lokalnych społeczności.

Jak przebiega na kampania?
W pierwszym etapie działań członkowie zarejestrowanych zespołów musą zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat profilaktyki i leczenia nowotworów. Następnie zdobytą wiedzę muszą przekazać jak największej liczbie osób w swoim środowisku lokalnym. Dokumentację z przeprowadzonych działań przesyłają w formie sprawozdania do Biura Organizacyjnego Programu.

Kto wygrał ostatnią rywalizację?
Scenariusz zwycięskiego projektu przypomina film o mafii. –Jej członkowie na co dzień otoczeni władzą i pieniędzmi wszędzie czują się bezpieczni. Jednak codzienną rutynę związaną ze zbieraniem haraczy i spożywaniem typowo włoskich, obfitych kolacji przerywa nieoczekiwane zajście–przez okno, do pomieszczenia wrzucony zostaje kamień owinięty kartką z wypisaną groźbą „Idę po ciebie, don Pablo. W tym roku załatwiłem już 14 tysięcy bardziej niewinnych niż ty”. Następnie członkowie mafii słyszą mocne pukanie do tylnych drzwi, do których dobija się wróg. Przerażony szef wzywa posiłki, które mają „Zabezpieczyć tyły!” przed… rakiem jelita grubego. Zaskakująca puenta spotu ma na celu uzmysłowić, że rak może dotknąć każdego z nas, a najskuteczniejszą metodą walki z nim jest profilaktyka–a więc poddanie się kolonoskopii–czytamy na stronie internetowej kampanii.

Czy to przekonało Was do zrobienia kolonoksopii?
Pamiętaj, to tylko „#20 minut”!

Arkadiusz Nowiński

 

  RSS
Komentarze użytkowników (0)
© 2019 Copyright by "Silni w Chorobie" Marcin Meszko
Niniejsza strona www oraz jej podstrony wraz ze wszystkimi zamieszczonymi na niej materiałami są objęte prawami własności intelektualnej Marcina Meszko, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Silni w Chorobie Marcin Meszko” z siedzibą w Toruniu. Czytaj więcej
Wyłaczajac blokowanie reklam wspierasz nasz portal i pomagasz rozwijać projekt Silniwchorobie.pl