Jak dbać o organizm żeby zapobiec powstaniu nowotworu?

W codziennym życiu powinniśmy zwracać uwagę, aby nie dostarczać do organizmu zbyt dużej ilości tłuszczów (wskazane spożycie 25-35%, średnio spożywamy ok. 40%). Obok braku ruchu, dużej podaży spożywanych węglowodanów, tłuszcze są jedną z głównych przyczyn nadwagi, otyłości, których  negatywne działanie ma wpływ na powstawanie wielu nowotworów.

Redukujmy spożycie tłuszczów nasyconych (pochodzących głównie z mięsa i tłuszczu przetworzonego)- potrawy smażone i przetwarzane. Zwiększmy spożycie ryb, pestek, orzechów, ziaren i wyciskanych na zimno olejów. Wiele tłuszczów z pożywienia, uważanych jest za korzystne dla zdrowia (w tłuszczach rozpuszczają się witaminy, sole mineralne), substancje, które pełnią ważną rolę w profilaktyce antynowotworowej.

Zasady zdrowego stylu życia, w kontekście profilaktyki przeciwnowotworowej, to nie tylko dieta, ale także prawidłowe funkcjonowanie organizmu w zdrowiu i harmonii. Zapraszam do zapoznania się z antyrakowym dekalogiem.  utrwalmy go w życiu swoim i życiu najbliższych:

1. Dobrze dobrana, zbilansowana dieta to podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia. W wyniku przemian metabolicznych w organizmie człowieka powstają nieprawidłowe komórki, które są wychwytywane, niszczone przez układ odpornościowy. Niestety niektóre z nich mogą przetrwać i przekształcić się w komórki nowotworowe (czy rozwinie się z nich nowotwór zależy od sposobu żywienia).

Potencjał w przeciwdziałaniu rakowi mają:
​- karatenoidy (marchewka, pomidor, dynia);
​- selen (orzechy, jaja, łosoś, kasza gryczana);
​- witamina C (rokitnik, dzika róża, żurawina);
- witamina E (migdały, orzechy laskowe, pestki dyni, oleje z pierwszego tłoczenia);
​- witamina D (śledź, jaja, wątroba, słońce);
- witamina B12 (ryby, sery, podroby);
- kwas foliowy (szpinak, brokuły).
Istotne jest także włączenie do diety świeżych owoców i warzyw.

2. Aktywność fizyczna-regularny wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów: piersi, macicy, jelita grubego. Ruch aktywuje układ immunologiczny, poprawia ukrwienie komórek, dotlenia je.

3. Nie pal papierosów-palenie tytoniu to główny czynnik ryzyka nowotworów (raka płuc). Bierne i czynne palenie negatywnie wpływa na przebieg ciąży, rozwój płodu.

4. Nie pij alkoholu, dbaj o wątrobę- nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, która nie zwiększałaby ryzyka choroby nowotworowej. Nasza wątroba to ważny organ, odpowiedzialny za odtruwanie organizmu. Wspomagaj ją zielonym koktajlami.

5. Ogranicz konsumpcję i unikaj przetworzonego czerwonego mięsa. Ilość mięsa spożywanego w ciągu tygodnia nie powinna przekraczać 500g, zrezygnuj z grillowania i przedłużonego smażenia.

6. Unikaj soli i żywności przetworzonej-dzienna ilość soli to 5g, nadmiar uszkadza śluzówkę przewodu pokarmowego, przyczynia się do rozwoju nowotworu żołądka.

7. Elminuj stany zapalne-procesy zapalne przyczyniają się do powstawania różnych schorzeń, zwiększają tendencję do rozwoju nowotworu. Pamiętaj o preparatach przeciwzapalnych, jak: kurkuma, mniszek lekarski, rumianek, cynamon, imbir, goździki.

8. Pij duże ilości wody, dzienne minimum to 2,5 litra. 70-80% organizmu to woda. W ten sposób naturalnie oczyszczasz organizm ze złogów i toksyn. Dorosły człowiek powinien wypijać 30ml. na 1kg masy ciała dziennie.

9. Zadbaj o prawidłową florę bakteryjną-prawidłowa mikroflora jelit wspomaga odporność, trawienie. Przy obniżonej odporności wspomóż się: pietruszką, kiszonymi ogórkami, kiszoną kapustą, sokami z kiszonych warzyw.

10. Witamina D-w profilaktyce wielu nowotworów ważne jest utrzymanie prawidłowego stężenia witaminy D (dwa razy w tygodniu ryby morskie, plus system doustnej suplementacji witaminy w przypadku niskiego stężenia).

11. Zadbaj o sen - problemy z zaśnięciem wpływają na trawienie, system nerwowy, gospodarkę hormonalną.

12. Stabilny stan psychiczny-pozytywne podejście do życia, umiejętność radzenia sobie ze stresem, relaks, miło spędzony czas z rodziną to ważne aspekty w zachowaniu równowagi psychicznej oraz prawidłowego współdziałania sił obronnych organizmu i układu immunologicznego.

Każdy człowiek nosi w sobie komórki nowotworowe, nad którymi panuje sprawnie działający układ odpornościowy. To czy przekształcą się w nowotwór złośliwy zależy od sił obronnych naszego organizmu. Rak to nie choroba genów, ale choroba odporności. Jeśli jednak obrona odpornościowa danej osoby jest słaba, zbuntowane komórki mogą bezkarnie się mnożyć, formują się w postać nowotworu. Gdy układ odpornościowy jest w dobrej kondycji, produkuje ok. 2000 nowych komórek odpornościowych na sekundę, a sprawne jego działanie zależy od dostarczenia odpowiedniej ilości  składników odżywczych. Dbajmy o to co jemy, aby składniki naszego jadłospisu mogły aktywizować nasze geny i wpływać na procesy naprawcze naszego DNA.

 

Opracowałą: Magdalena Zając

 

 

źróła:
1. https://www.zwrotnikraka.pl/dieta-antynowotworowa-tluszcze/
​2. https://www.zwrotnikraka.pl/zywieniowy-dekalog-zasady-zdrowego-zywienia-prewencji-chorob-nowotworowych/

  RSS
Komentarze użytkowników (0)
© 2021 Copyright by "Silni w Chorobie" Marcin Meszko
Niniejsza strona www oraz jej podstrony wraz ze wszystkimi zamieszczonymi na niej materiałami są objęte prawami własności intelektualnej Marcina Meszko, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „Silni w Chorobie Marcin Meszko” z siedzibą w Toruniu. Czytaj więcej
Wyłaczajac blokowanie reklam wspierasz nasz portal i pomagasz rozwijać projekt Silniwchorobie.pl